söndag 25 augusti 2013

Recept - 4kaka (eller laktosfri tårtbotten)

Kärt barn har många namn, och den här kakan är ett mycket kärt barn. 4kaka, Silviakaka, laktosfri tårtbotten eller varför inte fluffkaka som svärmor säger. Själva kakan är en slags blandning mellan sockerkaka och tårtbotten, fast godare. Den är dessutom laktosfri, men håller i flera dagar trots avsaknad av smör.

Du behöver:

4 ägg
4 dl strösocker
4 del vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker (eller 2 tsk vaniljpulver)
2 dl vatten.

175°C

Ni förstår varför jag kallar den 4kaka va? vispa ihop ägg och socker tills det blir riktigt pösigt. Sikta sedan i mjöl, bakpulver och vaniljsocker.


Häll i vattnet och rör smeten slät. Häll smeten i en långpanna modell mindre, ungefär 25 x 30 cm. In i ugnen i 25 minuter.


Känn med en sticka, och när den är torr är det klart! Sen kan du göra i stort sett vad du vill.Skär i två bitar och ha som tårtbottnar, bred över din favoritglasyr och skär upp i flera småkakor eller ät precis som den är! Jag lät den svalna och sen trädde jag in hela pannan i avfallspåsar och satte i skafferiet. Dagen efter skar jag mindre bitar, smetade glasyr på några av dem och serverade efter middagen. Succé. 


Sen drog jag in pannan i avfallspåsarna igen och ställde tillbaka i skafferiet. Kakan var lika god dagen efter. Och dagen efter. Och dag... ja, ni fattar.





2 kommentarer:

  1. Hej! Det gör inget att gångpannan är lite större, det är ju bara att kakan blir tunnare. Håll ett öga på den i ugnen så klarar du dig. Ett alternativ är ju annars att vika upp kanterna på ett bakplåtspapper så gör du långpannan "mindre". Glutenfri mjölmix är lite svårt att baka med tycker jag, så du får testa dig fram. För mig går det oftast bra, men ibland blir det katastrof, även om det är samma recept!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Alltid kul när gästerna tycker det är mumsigt!

    SvaraRadera