söndag 11 augusti 2013

recept - Zucchinimuffins!

Ni minns min 2,8 kilo stora zucchini? Jag håller sakta med säkert på att beta av den. Det blev en mjukstart med lite gillade zucchini- och tomatskivor.


Gott, men kanske inte så kreativt. Men efter att ha fått ett tips om att testa zucchinikaka drog jag mig till minnes en artikel i en av mina favorittidningar, Hembakat (vad annars?). Jag hittade tidningen efter bara 5 minuter, så succén var given!


Jag hoppas ni ser receptet ordentligt! Notera gärna att det står att man ska använda en hel zucchini, 400 gram. Ha! Jag skrattar åt deras 400 gram! Min är 2800 gram, det är en zucchini som vet vad den vill! Nåväl, jag gjorde allt utom frostingen precis som det stod, vad gällde den hade jag ingen crème fraiche så det blev turkisk youghurt istället. Den blev lite väl lös kanske, men god! Ovanpå strödde jag lite krossade valnötter. Det blev riktigt gott!


Bilden är tagen innan frostingen, men jag glömde ta kort efter så ni får använda er fantasi. Jag gillade dem, saftiga och smakade mer kanel än zucchini. Prova själva! Om man skippar glasyren är de dessutom laktosfria, då kan man ge några till sin svärmor som blir såhär glad:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar