onsdag 11 september 2013

Husmorstips - Så blir kakorna bättre!

Igår skrev jag ju om chokladbiscotti. För den som har bra minne kanske ni kommer ihåg att jag uttryckligen skrev att inte röra degen mer än nödvändigt. Det skrev jag inte bara för att jag är lat, det finns en annan poäng med att hålla den fysiska insatsen till ett minimum!

Anledningen till att man ska bearbeta en kakdeg så lite som möjligt (gäller även pajskal för övrigt) är att man inte vill att glutentrådarna ska utvecklas mer än nödvändigt. Jag är ju inte direkt forskare på området så jag avhåller mig från en lång förklaring, men poängen är att kakorna blir hårda och sega om man håller på med degen för mycket. Tumregeln är enkel.

Utvecklade glutentrådar i kakor = dåligt
Utvecklade glutentrådar i bröd = bra

Det är därför en bröddeg ska knådas ordentligt medan en kakdeg bara ska bearbetas tills den håller ihop. Det är också därför man inte ska ha vetemjöl special när man bakar kakor, det är extra gluten i nämligen.

Och när vi ändå pratar om småkakor. Lika barn leka bäst. Förvara aldrig mjuka och hårda kakor tillsammans. Då blir de hårda mjuka och vice versa. Hårda och hårda trivs bra tillsammans.


Och slutligen, förvara dem i plåtburkar. Inte plast. Inte påsar. Plåtburkar. Ju finare desto bättre!


De här raringarna fick jag av min svåger och svägerska. De både förlänger kaklivet och förskönar hemmet. Vem gillar inte en win-win? Gå och baka nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar