torsdag 12 september 2013

Recept - chokladkaka i en mugg!

Idag är en sån där dag. Ni vet vad jag pratar om. Sovit dåligt, stressigt på jobbet, möten i ett, hinner bara med hälften. Sen trafikkö, handla, laga mat, lilleman är halvsjuk och helgnällig, huvudet gör ont av för mycket kaffe och disken måste tas. En sån där dag som det är lite synd om mig. Precis så synd att jag förtjänar lite choklad....kaka. Chokladkaka. Ja, det förtjänar jag idag!

Ett enda litet problem. Jag orkar absolut inte baka. Jag har dessutom inte lust att öka på diskberget ännu mer. Och jag vill ha kakan nu, inte om en timme!

Lösningen - chokladkaka i en mugg!

Ni har säkert sett varianter av detta på nätet. Jag med. Krisochpanikbakning i sin renaste form. jag hittade flera recept på brownie in a mug, och sen har jag lagt till och dragit ifrån gång för gång, tills jag hittade en sammansättning som jag tycker funkar. Det är inte den godaste chokladkakan du kommer äta i ditt liv, det kan jag säga redan nu. Men den tar fem minuter och det är en chokladkaka och jag behöver den!!

Du behöver:

1/4 cup vetemjöl
1/4 cup socker
3 msk kakao
en nypa salt (eller mer om du gillar salt choklad, det gör jag!)
1/4 cup vatten
2 msk majsolja (funkar matolja eller annan olja utan smak, dock ej olivolja)
4 droppar pepparmintsessens (går att byta mot vanilj, arrac, kaffe, kardemumma eller valfri annan smaksättning)

Rör ihop alla torra ingredienser i en vanlig mugg. Häll i de blöta ingredienserna och rör med en gaffel tills det inte är några klumpar.


Ställ in muggen i micron och kör på full värme i 1,5-2 minuter. Det beror lite på hur effektiv micro du har. Jag kör på 1000 watt i 2 minuter, men börja på en minut och testa dig fram. När den är klar ser den ut så här:


Ja! Den är klar! Det tog knappt fem minuter totalt! Bara att låta den svalna några minuter, eller ta fram en sked och moffa i dig direkt med risk för brännskador. Behöver jag ens skriva vilket alternativ jag valde....?

När du tagit några rejäla skedar har du ju lite plats över i muggen,  fyll då på med lite glass.


Man får när det är en sån där dag. Det vet alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar