söndag 22 september 2013

Recept - kolasås!

Som ni kanske noterat vid det här laget tycker jag mer om att göra tillbehör själv än att köpa in dem. Av flera anledningar faktiskt, mindre konstiga ämnen och kemikalier, billigare, roligare, men framför allt blir det oftast godare!

Nu ska jag dela med mig av en riktig favorit. En tjock, krämig och riktigt, riktigt god kolasås! Så god att jag mer än en gång tagit en sked direkt ur burken... se inte ner på mig för det! 

Du behöver:

2 dl socker
1 citronklyfta
2 tsk smör
3 dl grädde
100 g ljus choklad

Häll socker och saften från en liten citronklyfta i en kastrull.


Sätt plattan på låg medelvärme och låt sockret smälta. Det måste smälta helt, det får inte finnas några klumpar. Under tiden kan du hacka chokladen och lägga den i en bunke. När sockret ser ut som en solnedgång i Arizona är det klart!


Rör ner smöret. Det kommer fräsa till ordentligt!


När smöret smält och blandat sig med sockret rör du sakta ner grädden. En tunn stråle, det får inte bli för mycket på en gång! När allt blandat sig så häller du blandningen över chokladen och låter stå två-tre minuter.


Rör runt och du har den godaste kolasåsen ever! Häll upp på burkar och ställ in i kylen, eller lägg upp lite glass och ringla över kolasåsen med en gång. Varför vänta...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar