torsdag 26 september 2013

Recept och instruktioner - pannkakor!

Idag är det torsdag! Ni har väl gjort er ärtsoppa? Som vi konstaterade sist det begav sig är ju ärtsoppan egentligen bara en ursäkt för att få äta pannkakor, men vi gick aldrig in på hur man lättast och bäst gör dessa pannkakor. Det ska vi göra nu. Följande redogörelse kommer avhandla både recept och redskap, så var på alerten, nu kör vi!

Du behöver:

3 ägg
3 dl vetemjöl
6 dl mjölk
2 nypor salt

Det är fritt fram att experimentera naturligtvis. Byt 1 dl vetemjöl mot grahamsmjöl om du vill ha lite mer fibrer, använd mellan- eller standardmjölk, testa mer eller mindre salt, ha socker i smeten, ha smör i smeten, gör vad du vill! Gå bananas!

Hursomhelst, när du ska steka pannkakor behöver du en sådan här:


Gjutjärn, gjord för pannkakor. Jag brukar ju rätt ofta tycka att man kan byta ut nästan vad som helst mot nästan vad som helst, men inte i det här fallet. Pannkakor steks i en pannkakslagg och endast i en pannkakslagg. Köp en på loppis om du inte har en, ju äldre desto bättre. Min är ärvd av mormor och morfar och ändå har den har minst 100 års tjänstgöring kvar. Om ni nu sitter och tittar på bilder och undrar om det verkligen är ett virkat handtagsskydd som pryder handtaget så är svaret ja, det är det. Om du också vill ha ett så kontakta mig så ska jag vidarebefordra beställningen till mormor. Du kan få kompisrabatt!

Låt oss gå vidare. Förutom en pannkakslagg behöver du:


Smet, smör, spatel och soppslev. Smeten blandar du till enligt receptet ovan. Låt den gärna stå i kylen en halvtimme eller mer innan du sätter igång. Vad gäller smöret så är regeln mycket enkel. Snåla inte. Lätt att komma ihåg! Mycket smör ska det vara! Spateln är det enda vettiga redskapet att vända pannkakor med, men här är jag mer kompromissvillig. Vill du ha en stekspade eller något annat kan du väl få ha det. Jag är inte omöjlig.

Soppsleven är det bästa tipset! Du undviker allt kladd. Jag höll länge på med decilitermått och annat trams, det var smet överallt! Vet inte varför jag envisades, men det gjorde jag. Nu är jag dock äldre och visare och har insett att soppslev är tusen gånger smartare. Skaftet är långt och blir inte kladdigt, den kan stå själv i smetbunken och man får lagom mycket i pannan.


Ni ser - mycket smör! Gott! Se till att ha köksfläkten på max och/eller fixa korsdrag, det kan ryka!

En naturlag när man steker pannkakor är att den första alltid blir misslyckad. Det är för att man inte ska behöva laga mat på tom mage!


När du ätit den första pannkakan lutad över spisen kan du i lugn och ro steka upp smeten tills du har ett stort härligt fat med pankisar. Mums!


Det var det. Goda pannkakor, minimalt med kladd och enkelarbetat i och med att du hade rätt redskap från början. Nu är det bara att äta. Heja torsdagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar