söndag 22 december 2013

Kardemummakringlor (ett familjeprojekt)

Sista småkakan innan jul, jag lovar tror jag. Sen är julfikan komplett och man kan ägna sig åt glöggdrickande och lite kompletteringsköp till julbordet. Gärna samtidigt, det var det termosen uppfanns för.

Kringlor är inte min paradgren, men jag kan ändå inte låta bli. De är ju så söta. Jag är dessutom inte ensam, jag hade hjälp av tre män i varierande åldrar och de hade inte större framgång än vad jag hade. Men det blev bra ändå! Receptet kommer precis som gårdagens kanelhjärtan från Julgodis för stora och små sockerbagare av Johanna Westman, med några smärre justeringar.


Du behöver:

150 g smör (rumsvarmt)
3/4 dl socker
1 ägg
4 ½ dl vetemjöl
1 tsk kardemumma (mald)

pärlsocker

175°C

Ska vi bara ta en lite minut och fundera på hur härligt det är att samma gamla trötta ingredienser kan skapa så många olika och goda kakor och bakverk? Ska vi göra det? Den där vetemjölspåsen är ju magisk egentligen, tårtor, bröd, kakor, modellera, det finns ingen ände på möjligheterna!


Nåväl. Rör smör och socker poröst. Dela ägget och häll i gulan. Vitan sparar du lite vid sidan av så länge. I med mjöl och kardemumma och rör tills det blir en klump.


Lägg klumpen i en påse och låt den vila i kylen i minst en halvtimme, gärna mer.


Det var det lätta, nu kommer det svåra.

Ta ut degen och dela i ungefär 25 delar. Rulla varje bit till en liten korv och forma korvarna till fina kringlor. Jag själv siktar inte på fina kringlor utan bara kringlor, eller möjligtvis kringelliknande, men är det första gången tycker jag ambitionsnivån bör vara hög! Det var den för hela familjen idag, från gammelmorfar ner till Lilleman och kusinen, men det hjälpte inte. Det är krångligt att göra kringlor!


Lägg dina kringlor (eller skapelser) på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med äggvitan du hade sen innan och dekorera med pärlsocker. I originalreceptet har hon grovhackad mandel också, det lät gott! Hasselnötter lär funka bra det med skulle jag tro.


In i mitten av ugnen i tio minuter. De får inte så värst med färg, men det ska de inte ha heller! Låt dem svalna och förvara dem sen i en burk med tättslutande lock. De här kakorna är ju egentligen inte julspecifika, kardemumma funkar året runt, men de kommer göra sig mycket bra på julfikan om två dagar. Två dagar! Två!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar